piątek, 3 marca 2017

"CZŁOWIEK OBIECANY" Paweł Majka

Wiedząc, że jest to druga część trochę inaczej podchodziłem do tej książki. Przyznam, że pierwsza nie zaspokoiła mojego apetytu. Spodziewałem się po niej więcej, mówię oczywiście o „Dzielnica obiecana”. Mając drugi tom w ręku a raczej na czytniku, zacząłem się zastanawiać nad tłem akcji w książce, jakie są układy geopolityczne, gdzie stacjonują wojska amerykańskie, nasze i co się ewentualnie może stać w momencie, kiedy coś wpadnie w wentylator. Paweł zawarł odpowiedź na to pytanie w książce. O wiele łatwiej sobie wyobrazić i zrozumieć przekształcenia, jakie w tym już po apokaliptycznym świecie występują.
Jak zwykle u Pawła bardzo duży nacisk położony jest na wyobraźnię. Pomysłowość autora w stworzeniu mutacji, stworów i zachowań ludzi to mocna strona tej książki. Sami bohaterowie są wiarygodni. Ich zachowanie, reakcja na sytuacje, w które zostają wmanewrowani, to naprawdę dobra robota.
Oczywiście żeby nie kadzić, jest parę momentów budzących moje zdziwienie, ale akcja i tak trzyma się kupy.
Wracam do plusów, samo wybrnięcie czy raczej wyjaśnienie, dlaczego w strefach zamieszkanych przez ludzi działo się to, co się działo ;), po ustaniu działań stricte wojennych jest dosyć ciekawym pomysłem. Co do samego czytania,  czyta się dobrze, akcja jest płynna, książka wciąga czytelnika.
 Pewne wnioski końcowe zawarte w tej książce nastrajają dosyć pesymistycznie, co do losów rodzaju ludzkiego. Choć będąc optymistą, wierzę, że zawsze znajdą się ludzie, którzy są gotowi oddać Swoje życie i mają niezłomne przekonania. Przekonania, które prawdopodobnie nasz rodzaj ludzki z powrotem zaprowadzą na tą drogę ku rozwojowi. Tak, są w książce takie postacie ;-)
. Dużo się dzieje a akcja końcowa sugeruje, że to nie koniec i mimo, że wiele tajemnic zostaje odkrytych, zagrożenie wręcz rośnie.
Reasumując dla fanów post-apokalipsy i uniwersum metro to pozycja obowiązkowa, a i dla kogoś, kto czytałby po raz pierwszy – dobry kawał akcji. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz